
تعریف بیزینس پلن:
طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی ، نیازها ، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.
فواید بیزینس پلن:
1- تلاش، تحقیق و نظم و انضباط
2- آنالیز مالی، اقتصادی و رقابت پذیری در طرح کسب و کار
3- کارآفرین می تواند استراتژی های عملیاتی را انتخاب و آزمون کند و نتایج آن را حدس بزند.
4- ایجاد اهداف کمی و مقایسه با نتایج واقعی.
5- ابزار ارتباطی خوب برای جذب منابع مالی
6- یک ابزار عملیاتی راهنما برای هدایت کسب و کار
هدف بیزینس پلن چیست؟
1- به کارآفرین کمک می کند که جوانب و پیشرفت کسب و کارش را مشخص و بررسی کند.
2- یک چهارچوب منطقی و حساب شده ایجاد می کند تا در آن یک کسب و کار بتواند توسعه یابد و تدابیر مربوط به آن کسب و کار را در چند سال آینده دنبال می کند.
3- بعنوان ماخذ و مبنایی برای مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران ، دفاتر نمایندگی ، بانکها ، سرمایه گذاران و ... بکار می رود.
4- معیاری را برای سنجش وضعیت واقعی کسب و کار در برابرآنچه که باید باشد، ارائه می دهد.
فهرست مطالب بیزینس پلن
فهرست بیزینس پلن |
خلاصه اجرایی |
مقدمه و اهداف طرح |
معرفی شرکت |
محصولات و خدمات |
چارت سازمانی |
مدل کسب و کار |
نمای کلی کسب و کار |
شرح کسب و کار |
چشم انداز، ماموریت و ارزش ها |
مکان کسب و کار |
ماتریس SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت، تهدید( |
فروش و بازار |
بازار |
مروری بر روندهای بازار |
بررسی بازارهای صادراتی |
بازار هدف و اندازه بازار |
آمیخته بازاریابی |
رقابت |
رقبا و انواع رقابت |
نقاط قوت و ضعف رقبا |
مزیت رقابتی و متمایز کننده |
مشتریان |
تحقیق و توسعه |
مواد اولیه |
تبلیغات و ترویج |
قیمت گذاری |
توزیع |
استراتژی های توسعه و نفوذ در بازار |
برنامه مالی |
خروجی نرم افزار کامفار |
|