
تعریف بیزینس پلن:
طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی ، نیازها ، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.
اجزای بیزینس پلن:
خلاصه مدیریتی(executive summary)
توصیف کسب و کار و استراتژی
(Business Description)
تیم مدیریت و سازماندهی(management team)
تحلیل بازار و رقبا(market analysis)
محصول یا خدمت(product or service)
بازاریابی و فروش(marketing & sales)
تجزیه تحلیل مالی(financial analysis)
ضمائم(attachments)
فواید بیزینس پلن:
1- تلاش، تحقیق و نظم و انضباط
2- آنالیز مالی، اقتصادی و رقابت پذیری در طرح کسب و کار
3- کارآفرین می تواند استراتژی های عملیاتی را انتخاب و آزمون کند و نتایج آن را حدس بزند.
4- ایجاد اهداف کمی و مقایسه با نتایج واقعی.
5- ابزار ارتباطی خوب برای جذب منابع مالی
6- یک ابزار عملیاتی راهنما برای هدایت کسب و کار
هدف بیزینس پلن چیست؟
1- به کارآفرین کمک می کند که جوانب و پیشرفت کسب و کارش را مشخص و بررسی کند.
2- یک چهارچوب منطقی و حساب شده ایجاد می کند تا در آن یک کسب و کار بتواند توسعه یابد و تدابیر مربوط به آن کسب و کار را در چند سال آینده دنبال می کند.
3- بعنوان ماخذ و مبنایی برای مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران ، دفاتر نمایندگی ، بانکها ، سرمایه گذاران و ... بکار می رود.
4- معیاری را برای سنجش وضعیت واقعی کسب و کار در برابرآنچه که باید باشد، ارائه می دهد.