بیزینس پلن برای کانادا (مهاجرت-اقامت-خوداشتغالی و ...) باید بسیار جامع و کامل بیان گردد.
این بیزینس پلن برای اینکه موردتایید قراربگیرد باید شامل سه بخش مطالعات بازار، مطالعات فنی و مطالعات مالی به همراه نرم افزار کامفار باشد.
در بعضی از روشهای مهاجرت فدرال نظیر روش خوداشتغالی و نیز بعضی روش های استانی وجود یک “طرح تجاری” خوب در موفقیت پرونده مهاجرت بسیار مؤثر است.
اگر در داخل کانادا تصمیم به راه اندازی یک فعالیت تجاری جدید داشته باشید یا حتی وقتی قصد خرید یک شرکت یا فعالیت تجاری موجود را دارید، تهیه طرح تجارت Business Plan (بیزینس پلن) به سه دلیل اهمیت دارد:
به شما نشان می دهد که آیا سرمایه گذاری در فعالیت تجاری مورد نظر مقرون به صرفه است یا خیر
بانک ها یا سرمایه گذاران را متقاعد می کند که به شما پول قرض بدهند یا در کار شما سرمایه گذاری کنند
مسیر راه را برای شما ترسیم می کند تا با آگاهی در راه پشبرد اهداف اقتصادی خود قدم بردارید
اجزای طرح تجارت
همچون رزومه، طرح تجارت یک ساختار ثابت ندارد ولی معمولا شامل موارد زیر می شود:
خلاصه اجرایی Executive Summary: این بخش در واقع به طور خلاصه و در یک الی دو صفحه همه آنچه در بیزینس پلن آمده است را معرفی می کند. وجود این بخش الزامی است برای آنکه بانک ها یا شرکای احتمالی آینده معمولا حوصله ندارند که از همان ابتدا همه طرح را بخوانند ابتدا این بخش را مطالعه می کنند و اگر به نظرشان آمد که طرح ارائه شده عملی است به سراغ اصل جزوه می روند.
مروری بر فعالیت تجاری Business Overview: این بخش فعالیت تجاری را معرفی می کند و خود می تواند شامل بخش های زیر باشد.
تاریخچه فعالیت Business History: معرفی مختصر فعالیت تجاری و اینکه اصولاً ایده آن از کجا پدید آمده است.
دیدگاه و بیانیه مأموریت Vision and Mission Statement: در این فعالیت به دنبال چه هستید و افق دید شما چه چیز را نشانه گرفته است؟ به عبارت دیگر در این بخش نشان می دهید که روح کارآفرینی شما به چه دلیل و در چه سمت و سویی متبلور شده است.
اهداف Objectives: کسب و کار مورد نظر شما بناست چه اهدافی را تأمین کند.
مالکیت Ownership: مالکان این کسب و کار چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند (به عبارت دیگر به چه دلیل مالکان خوبی خواهند بود).
مکان و امکانات Location and Facilities: محل قرار گرفتن بیزینس و همین طور امکاناتی که به آن نیاز دارد.
محصولات و خدمات Products and Services: در این قسمت با خدمات یا محصولاتی که بناست ارائه شوند آشنا می شوید. این بخش نیز خود می تواند شامل بخش های زیر شود.
شرح محصولات و خدمات Description of Products and Services
ویژگی های اساسی محصولات و خدمات Key Features of Products and Services
نحوه تولید یا ایجاد محصولات و خدمات Production of Products and Services
محصولاتی که در آینده تولید خواهند شد یا خدماتی که در آینده ارائه خواهند شد Future Products and Services
برتری محصولات یا خدمات ارائه شده نسبت به رقبا Comparative Advantages in Production
مروری بر بازار یا صنعت Industry Overview: در این بخش که در پی تحقیقات فراوان و گاه هزینه کردن هزاران دلار تکمیل می شود، بازاری را که در آن فعالیت خواهید کرد معرفی می کنید.
تحقیق درباره بازار Market Research
ابعاد و گستردگی بازار Size of Industry
محصولات ارائه شده اصلی در چه شاخه ای از بازار قرار می گیرند Key Product Segments (برای مثال آیا جزو رستوران های فست فود محسوب می شود؟ و …)
بازاری که در آن فعالیت می کنید در چه محدوده هایی قرار دارد Key Market Segments (مثلا متعلق به صنایع مادر است و کدام بخش آن یا مربوط به فعالیت های خدماتی است و …)
مکانیزم و سیاست های خرید مواد اولیه چیست Purchase Process and Buying Criteria
کسانی که در این بازار حضور دارند چه کسانی یا چه شرکت هایی هستند Description of Industry Participants
این بازار به چه سمت و سویی در حرکت است Key Industry Trends
آینده این صنعت چیست Industry Outlook
روش های بازاریابی Marketing Strategy
مشتریانی که هدف گرفته شده اند Target Markets
توصیف رقبای اصلی Description of Key Competitors
تجزیه و تحلیل وضعیت این کسب و کار در میان بازار رقابتی موجود Analysis of Competitive Position
سیاست های قیمت گذاری Pricing Strategy
سیاست های تبلیغاتی Promotion Strategy
سیاست توزیع Distribution Strategy
نحوه مدیریت و نیز استخدام نیرو Management and Staffing
ساختار سازمانی Organizational Structure
تیم مدیریتی Management Team
استخدام نیرو و سیاست های استخدامی Staffing
مسایل مربوط به بازار استخدامی و کارکنان Labour Market Issues
مسایل حقوقی و قانونی Regulatory Issues
حفظ حقوق معنوی Intellectual Property Protection
مسایل حقوقی Regulatory Issues (قوانین حاکم بر این نوع فعالیت اقتصادی/تجاری)
خطرات و ریسک ها Risks
خطرات بازار Market Risks
سایر خطرات Other Risks
طرح راه اندازی Implementation Plan (قدم هایی که باید برداشته شود تا این فعالیت تجاری آغاز به کار کند)
طرح اقتصادی مالی Financial Plan: این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است و لازم است مسایلی نظیر گردش نقدینگی Cash Flow، ترازنامه Balance Sheet و Income Statement وامثال آن را در سه سال آینده پیش بینی کند. معمولا گزارش های حسابداری سال اول را با جزئیات بیشتری می نویسیم.
همان طور که در ابتدا هم آمد طرح تجارت شکل واحدی ندارد و بسته به نوع مخاطب خود و همین طور نوع طرحی که دنبال می کنید می توانید محتوای طرح و نحوه ارائه مطالب را تغییر دهید. بعضی اوقات هم کسانی که بناست به شما پول قرض بدهند یا شریکتان شوند یک قالب حاضر و آماده را پیش رویتان می گذارند و از شما می خواهند که طبق آن طرح تجارت Business Plan را تهیه کنید.
به هر حال از هر روشی که پیش بروید وجود چنین طرحی در راه اندازی یک فعالیت اقتصادی در کانادا نقش مهمی بازی می کند و در بعضی روش های مهاجرت هم تأثیر بسزایی دارد (و گاه اجباری است).
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.