• 021-76220388
  • kavoshmo.bs@gmail.com
  • تهران- پارک فناوری پردیس- خ دانش 4- پ 165- ساختمان فناوران- ط 1 - واحد 105

طرح توجیهی تولید چای

فرایند تولید چای بصورت زیر می باشد:

مرحله اول - پلاس :

که به 2 روش انجام میگیرد : طبیعی – ماشینی
روش طبیعی : مدت زمان آن بیش از 48 ساعت طول می کشد که این مدت زمان بر حسب نوع برگ و شرایط جوی متغییر است.
بطور کلی در مرحله پلاسیدن برگهای چای دو نوع تغیرات فیزیکی و شیمیایی روی میدهد که طی مرحله پلاس، یک سری واکنش های مهم در درون برگها صورت می گیرد که تأثیر بسزایی در تشکیل عطر و طعم چای دارد.
روش ماشینی : در این روش پلاس شدن برگها مانند روش طبیعی تابع عوامل جوی نیست بلکه حرارت، سرعت وزش هوا و زمان و سرعت تبخیر، در کنترلِ مدیر تولید خواهد بود.
در این روش از چند ماشین استفاده می شود:
1-    ماشین تراف
2-    ماشین تونل پلاس
3-    ماشین پلاس گردان
4-    ماشین پلاس روسی


مرحله دوم - مالش دادن: 
مالش دادن برگ های پلاس نشده ، مهم ترین مرحله پروسه تولید چای سیاه ارتدوکس را تشکیل می دهد.
هدف از مالش دادن چیست؟ 
هدف از مالش دادن در پروسه تولید، آسیب رساندن و صدمه زدن به نسوج گیاهی چای است تا موجبات اکسیداسیون کامل مواد خام غیر قابل شرب به مواد خوش طعم و معطر قابل نوشیدن فراهم گردد.
از مالش دادن پی در پی و غربال کردن برگهای مالش خورده سه نوع چای از نظر ریزی و درشتی تحت نام مالش چای  1 و 2 و 3  بدست می آید.
چای مالش 1 : متشکل از اولین برگهای لطیف و غنچه سر شاخه یا جوانه هاست که بخاطر لطافت یک بار مالش داده می شود.
چای مالش 2 : از برگهای دوم و برگهای لطیف و بنجی ساقه حد فاصل آن هاست که به خاطر ضخامت بیشتر دو بار مالش داده می شود.
چای مالش 2 از نظر اندازه درشت تر از چای مالش 1 است.
چای مالش 3 : متشکل از برگهای سوم وچهارم و برگهای بنجی 2 برگ و ساقه هاست. که به خاطر ضخامت بیشتر حداقل 4 بار تحت عملیات مکانیکی مالش دادن قرار گرفته اند.
اگر برگهای چای عموماً لطیف و ساقه های بین آنها ترد و آبدار باشند پس از 3 بار مالش دادن برگها بدور محور اصلی رگ برگ تابیده و به صورت رشته های باریک تبدیل می شوند و بهترین و گران قیمت ترین چای قلمی را تشکیل می دهد.


مرحله سوم - تخمیر :
تخمیر یکی از مراحل حساس بیوشیمی چای است. زیرا تغییرات شیمیایی شروع نشده از مرحله چلاس در مدت زمان تخمیر با سرعت بیشتری ادامه پیدا می کند.
این تغییرات باعث تغییر قابل ملاحظه کمّی و کیفی مواد متشکله درون برگ می شود و سرانجام باعث تشکیل رنگ ، عطر و طعم و دیگر صفات مشخصه چایمرغوب می گردد.
هدف  چایسازان از تخمیر ایجاد یکسری تغییرات شیمیایی و بیوشیمیایی در برگهای سبز چای است تا نوشابه چای برای مصرف کننده خوش طعم ، خوش رنگ و گوارا گردد.
نوشابه حاصل از دم کردن برگهای چای تخمیر نیافته، دارای طعم خام گیاهان و سبزیجات است.

مرحله چهارم - خشکانیدن برگهای فرآوری شده :
هدف از خشکانیدن برگهای تخمیر یافته توقف کامل فعالیت بیوشیمیایی آنزیم ها و جلوگیری از تبدیل مواد محلول به مواد غیر محلول و بالاخره و حذف رطوبت زائد و تثبیت خواص غذای موجود در برگهای چای تخمیر یافته است.
مرحله خشک کردن مانند دیگر پروسه تولید از نقطه نظر حفظ کیفیت و عطر و قابلیت نگهداری حائز اهمیت است و با توجه به اینکه قسمت قابل ملاحظه ای از ترکیبات معطر طی مرحله خشک کردن از بین می رود میزان درجه حرارت مدت زمان خشکاندن و شدت جریان هوای درون ماشین خشک کن می تواند تأثیر بسزایی در مرغوبیت نهایی فرآورده داشته باشد.
 
مرحله پنجم - طبقه بندی :

پس از طی مراحل بالا نوبت به دسته بندی و جداسازی برگ ها از نظر نوع ، کیفیت ، مرغوبیت ، اندازه و ... میرسد تا برای بسته بندی و عرضه در بازار مصرف آماده شوند.

 

شرکت مشاوران کاوش با دارابودن نیروهای حرفه ای و متخصص آمادگی خود را جهت تدوین طرح توجیهی تولید چای اعلام می نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

-

ارتباط با ما

  • موبایل: 09904260060
  • تلفن ثابت: 76220388-021
  • فکس: 76220388-021
  • ایمیل: kavoshmo.bs@gmail.com
  • آدرس پستی: تهران- کیلومتر 20 جاده دماوند- پارک فناوری پردیس- خ دانش 4- پ 165- ساختمان فناوران-ط 1- واحد 105- کدپستی: 1654120618