• 021-76220388
  • kavoshmo.bs@gmail.com
  • تهران- پارک فناوری پردیس- خ دانش 4- پ 165- ساختمان فناوران- ط 1 - واحد 105

طرح توجیهی سولفات پتاسیم

واژه سولفات پتاسیم به تمام املاح پتاسیم دار محلول در آب اطلاق می شود سولفات پتاسیم یکی از 3 عنصر ضروری مورد استفاده موجودات زنده می باشد. این ماده اغلب به عنوان دوک شیمیایی در صنایع کشاورزی به کار گرفته می شود. مهم ترین ترکیبات سولفات پتاسیم عبارتند از کلرور پتاسیم، سولفات پتاسیم، سولفات پتاسیم – منیزیم و نیترات پتاسیم. پتاس در سنگ های رسوبی آذرین و دگرگونی و به صورت محلول در آب دریاها و شورابه ها موجود است و بزرگترین منبع تامین کننده آن نهشته های رسوبی و تبخیری هستند .

میزان سولفات پتاسیم (k2o) در سولفات سدیم 05/54 درصد، در نیترات پتاسیم حدود 58/46 درصد و در کلرور پتاسیم 7/63 درصد می باشد. پتاسیم فلزی نرم و سبک و دارای نقطه ذوب نسبتا پایینی است. بیش از 90 درصد از کل مصرف سولفات پتاسیم در جهان به کلرور پتاسیم اختصاص دارد و مصرف آن در ایران به عنوان کود شیمیای اخیراً توسعه یافته است. از مزایای آن میتوان به ارزانتر بودن نسبت به دیگر کودهای پتاسه، محلول بودن آن و سهولت استفاده اشاره کرد. البته این کود به دلیل داشتن عنصر کلر برای محصولاتی که ظرفیت پذیرش کلر ندارند (مانند تنباکو، سیب زمینی و .....) مناسب نیست.

حدود 95 درصد تولید جهانی سولفات پتاسیم در صنایع کشاورزی به منظور تهیه کود مورد نیاز گیاهان به کار می رود. سایر مصارف سولفات پتاسیم دارای تنوع زیادی است. سولفات پتاسیم سوزآور برای تولید کربنات پتاسیم، صابون، حشره کش ها استفاده می شود. در تهیه مواد شوینده با ترکیب تتراپتاسیم و پیروفسفات کاربرد دارد.

هیدروکسید پتاسیم و پرمنگنات پتاسیم از ترکیبات مهم در تولید رنگ های شیمیایی هستند و انواع دیگری از ترکیبات سولفات پتاسیم در صنایع داروسازی، صنایع غذایی، تهیه گل حفاری و... استفاده میشود .

برای تولید کودهای پتاسه، املاح پتاسیم مورد نیاز می باشد. کانسارهای املاح پتاسیم در طبیعت به دو صورت یافت می شود.

از سال 1368 با آغاز طرح پی جویی سراسری سولفات پتاسیم در ایران توسط سازمان زمین شناسی و پیش از آن، منابع سولفات پتاسیم در بسیاری از نقاط ایران شناخته شده است و این منابع اغلب در حوضه های رسوبی، سری های تبخیری دورانه ای مختلف زمین شناسی خصوصاً میوسن، کفه های نمکی، معادن فعال و متروکه نمک، چشمه های شور و نیز در گنبدهای نمکی شناخته شده است. درحال حاضر پلایای کویر بزرگ درناحیه خور و بیابانک، شورابه های مرداب گاوخونی و دریاچه ارومیه از مهم ترین حوضه های شناخته شده سولفات پتاسیم در ایران هستند. در حال حاضر بخش عمده کودهای سولفات پتاسیم از طریق واردات تامین میگردند .

مصرف کود های شیمیایی در ایران از دهه 1950 با استفاده از کود های نیتروژنی شروع شد . تولید انواع کود های شیمیایی با توجه به وجود منابع اولیه مورد نیاز یا تامین آنها از سایر منابع میباشد. تولید کود در ایران از سال 1325 شروع شد .

 

بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

هیچگونه جایگزینی برای یون پتاسیم که یکی از ضروری ترین عناصر مورد نیاز گیاهان و جانوران است، وجود ندارد. سولفات پتاسیم ارزانترین و محلول­ترین ماده ای است که میتواند به عنوان منبع پتاسیم مورد استفاده قرار گیرد. جهت مصرف در صنایع شیمیایی، سود سوزآور میتواند جایگزین سولفات پتاسیم سوزآور شود چون هم قیمت کمتری دارد و هم بسیار فراوان تر است.

 

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

حدود 95 درصد سولفات پتاسیم تولید شده در جهان در کودهای شیمیایی استفاده می .شود در نتیجه میزان تولید و مصرف پتاس وابسته به بخش کشاورزی است. در شرایطی که جمعیت جهان رو به افزایش است و تقاضا برای مواد غذایی رو به فزونی است و افزایش مصرف کودهای شیمیایی به منظور تامین مواد موجود در خاک امری طبیعی است. استفاده نا متوازن از کودهای ازته و فسفاته اختلالات عمدهای در حاصل خیزی خاک بوجود می آورد و اصلاح آن مستلزم به کارگیری کودهای پتاس است.

شرکت مشاوران کاوش با دارابودن نیروهای حرفه ای و متخصص آمادگی تدوین طرح توجیهی (مطالعه امکان سنجی) تولید سولفات پتاسیم را دارد

-

ارتباط با ما

  • موبایل: 09904260060
  • تلفن ثابت: 76220388-021
  • فکس: 76220388-021
  • ایمیل: kavoshmo.bs@gmail.com
  • آدرس پستی: تهران- کیلومتر 20 جاده دماوند- پارک فناوری پردیس- خ دانش 4- پ 165- ساختمان فناوران-ط 1- واحد 105- کدپستی: 1654120618