- برای تعریف دقیق و مشخص یک جمله:
من در چه کسب و کاری هستم؟
- ایجاد یک نقشه راه برای اقدام به ریسک موفقیت آمیز
- برای چک کردن بسیاری از ایده ها و نظر ها در شرایط واقعی
- امکان سنجی ایده کسب و کار
- برای تصمیم گیری بهتر
- داشتن ابزاری برای راهنمایی و اندازه گیری میزان موفقیت و پیشرفت
- ایجاد اعتماد در شرکاء و یا سرمایه گذاران و دریافت کمکهای مالی
- نقد واقعی ایده و کسب و کار پیش رو قبل از اینکه دیگران از آن مطلع گردند
می توان چرایی طرح کسب و کار را از دو منظر دیگر نیز مورد واکاوی قرار داد:
الف: چرایی از منظر درونی کسب و کار: یک ابزار مناسب و کلیدی برای وسعت بخشیدن به دامنه دید مدیران طرح ها ایجاد می نماید تا نسبت به ارتقاء سطح کسب وکار بیاندیشند. این طرح یک برنامه استراتژی است و نسبت به همسو کردن دیدگاه های مجریان کسب و کار جهت دست یابی به یک هدف مشترک گام بر می دارد.
ب: چرایی از منظر برونی کسب و کار: جهت جلب حمایت های خارجی و جذب سرمایه گذاران بوده و می تواند جلب سرمایه گذاری ، اخذ امور مالی بانک ها ، بهبود روابط مشتری و توزیع ، را به همراه داشته باشد.